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2021-09-02

江戸川乱歩『精神分析学と探偵小説』“ Psychoanalysis and Detective Fiction ” by Ranpo EDOGAWA



江戸川乱歩

精神分析学と探偵小説


 私は学問は探偵だと思っている。私がもし何かの学問をかじったとすれば、それは探偵小説を読むのと同じ興味からであったに相違ない。どの学間でもそうだけれど、中にも、精神分析学というものを知った時には、これこそ本当に探偵小説だ、そして、探偵小説の行くべき道を暗示してくれるものだと、快心を覚えた。

 ある人が私の探偵談を評して、不愉快なる猜疑心の産物であって、ひどくあと味の悪い代物だと云った。その人の評言は全体として作者にとって感じの悪くないもであったが、この部分は私もなるほどと思った。だが、探偵小説というとどうも猜疑心はつき物のようである。猜疑心を含まぬ探偵談なんてないことだ。「奴はああ云っているけれど、内心では反対のことを考えているに違いない」こうした心持は実にいやな感じのものだが、少し誇張して云えば、それが探偵小説の生命なんだから、どうも困る。考えてみると探偵書きなんて不愉快な商売に違いない。そこへ持って来て、私という男は妙に徹底好きだものだから、猜疑心が探偵物の条件だと思うと、しゃにむにそいつを掘り下げて行こうとするのだ。そこで、今云ったいやな感じを与えるのかもしれない。

 ところで、精神分析学だが、これが又非常に疑い深い学問のようだ。フロイドは、どんなに清浄潔白らしい夢でも、裏から裏へと分析して行って、結局性欲に落とさないでは措かぬ。何んでも凸出したり棒状になった代物が夢に現れると、直ちにペニスにされ、その反対は又反対のものにされてしまう。この辺彼が同じ分析学仲間からでさえ非難される点なんであろうが、ともかく分析学というものが異常なる猜疑心を持つことは確かだ。夢に現れたいろいろの数を加減乗除して、結局その人が思っている異性の年齢などにこじつけてしまうあたりは、何んとも疑い深いものである。

 フロイドの芸術論はことさらに面白い。古来のあらゆる文学美術に彼独特の猜疑心を応用して、なんとかかとか意味をつけて行く。そして、それが皆もっとも至極なのだ。探偵もここまで行かなければうそだと、深く感じたことである。

 だが、探偵書きが今さら精神分析学に感心しているのは、実は少々間抜けな話かもしれないのだ。というのは、われわれの先祖であるエドガア・ポオは、百年の昔、彼の探偵小説(モルグ街の殺人)の中で、ちゃんと精神分析をやっている。探偵趣味家なら誰でも知っていることだが、主人公のデュパンが道を歩きながら相手が果物屋にぶっつかり、敷石につまずいたことから出発して、その心の中を云い当てるのだ。フロイドも及ばぬ分析振りである。後にドイルもこれを真似て「レジデント・ペイシェント」の中でホームズに同じようなことをやらせている。猜疑心もまんざら捨てたものではないような気がする。

 そういうわけだから探偵書きが精神分析学を彼等の小説の筋立ての中に取り入れるというのは至極当然のことである。近頃そういったものがちょいちょい目につく(私もその一人だけれど)。しかし、まだ応用のし方が足りない。われわれはもっと精神分析学に興味を持っても良いと思う。先に上げたポオの小説の中でデュパンが云っている。「世間の人は大抵胸に窓を開けていて、自由にのぞかせてくれる」私達探偵書きは、もっともっと、その窓から人間の心を覗き込むべきではないだろうか。




“ Psychoanalysis and Detective Fiction ”


I think of learning as detective work. If I had taken up any discipline, it would have been out of the same interest as reading detective stories. As with any academic discipline, when I learned about psychoanalysis, I was pleasantly surprised to find that it was indeed detective fiction, and that it suggested the path detective fiction should take.

Someone commented that my detective stories were the product of an unpleasant suspicion, and that they left a bad taste in the mouth. His comment was not a bad one for the author as a whole, and I agreed with him on this part. However, detective novels always seem to be accompanied by scepticism. There is no such thing as a detective story that does not include suspicion. “ He says that, but secretly he must be thinking the opposite,”  this feeling is really unpleasant, but if I may exaggerate a bit, it is the life of a detective story. When you think about it, detective writing must be an unpleasant business. Then again, I'm a man who likes to be thorough, so when I think that suspicion is a requirement for a detective story, I try to dig deeper and deeper. This may be the reason why he gives me the unpleasant feeling I just mentioned.

Psychoanalysis, by the way, also seems to be a very suspicious discipline. No matter how clean and innocent a dream seems to be, Floyd analyzes it from back to back, and in the end he can't help but reduce it to sexual desires. If anything protruding or stick-like appears in the dream, it is immediately turned into a penis, and the opposite into the opposite again. This is something he is accused of even by his fellow analysts, but at any rate, it is clear that analytics is even more paranoid than that. The fact that one can add, subtract, and multiply various numbers that appear in one's dreams, and end up figuring out the age of the opposite sex that the person is thinking of, is very suspicious.

Floyd's theory of art is even more interesting. He applies his unique scepticism to all kinds of ancient literature and art, and somehow gives them meaning. And they are all the best. I felt deeply that detective writing would be a lie if it did not go this far.

However, the fact that detective writers are now so impressed with psychoanalysis may be a bit silly. This is because our ancestor, Edgar Poe, properly used psychoanalysis in his detective novel (Murder in the Rue Morgue) a hundred years ago. As any detective hobbyist knows, the protagonist, Dupin, starts off by telling what's going on in the mind of a man walking down the street when he bumps into a fruit vendor and trips over a paving stone. It is an analysis that even Floyd could not match. Later, Doyle imitated him and had Holmes do the same thing in “ The Resident Patient ”. It seems to me that scepticism is not all bad.

So it is quite natural for detective writers to incorporate psychoanalysis into the plot of their novels. Lately, I've been seeing a lot of it (and I'm one of them). However, there is still a lack of application. I think we should be more interested in psychoanalysis. In Poe's novel I mentioned above, Dupin says, “ Most people in the world have a window in their chest, and they let you look through it freely…” . I think we detective writers should try to look more into the human heart through that window.


Translation is my own